W pracy trenera ważna jest umiejętność podążania za grupą i gotowość do porzucenia własnej, zaplanowanej trasy na rzecz drogi, którą wskażą nam uczestnicy. Tak też zadziało się w przypadku warsztatu poprowadzonego przez Justynę Dominiak, która swój projekt realizowała dla uczniów klasy II szkoły podstawowej.
Miejsce i grupa: W warsztatach wzięli udział uczniowie Szkoły Podstawowej nr. 80 im. Marii Kownackiej uczęszczający do przyszkolnej świetlicy.
Czas: Warsztat trwał 20 godzin dydaktycznych.
Założenia warsztatu: Głównym celem warsztatu, który prowadząca postawiła po wstępnej diagnozie grupy, było przede wszystkim zwrócenie uwagi uczestników na inne osoby, rozbudzenie w nich empatii. Jednak po przeprowadzeniu kilku warsztatów realizujących ten cel okazało się, że uczestnicy mają bardzo duży problem ze współpracą i z działaniem w grupie. Dlatego też wolontariuszka zdecydowała się na zmianę celu głównego inicjatywy, którym stała się praca w grupie i współdziałanie podczas realizacji zadań.
Opis warsztatu: W trakcie trzech pierwszych warsztatów uczestnicy poznawali się i integrowali. Bardzo potrzebna była swobodna i luźna atmosfera tak, żeby dzieci mogły się przed sobą otworzyć i chciały współpracować. Następnie prowadząca poświęciła dwa warsztaty na to, aby wypracować kontrakt i zasady współpracy w grupie. Było to bardzo ważne dla całego cyklu warsztatów: dzięki temu uczestnicy wiedzieli, na co warto zwracać uwagę podczas pracy w grupie. Bardzo istotnym elementem zajęć były stymulatory, podczas których uczestnicy dowiedzieli się jak istotna jest współpraca podczas realizacji określonych zadań. Ostatnim elementem całego cyklu były zajęcia, których głównym celem było współdziałanie wszystkich uczestników.
Nastroje i wrażenia:
Warsztat okazał się być dla mnie ogromnym wyzwaniem. Mimo, że grupa nie była liczna, to praca z dziećmi w wieku około 7 lat jest bardzo trudna, w szczególności metodami dramowymi. Nie spodziewałam się, że będzie to takie wymagające. Wydaje mi się, że w pracy z taką grupą wiekową trzeba być bardzo elastycznym i dostosowywać się do sposobu pracy dzieciaków.
Prowadząca: Justyna Dominiak