IDEA PROJEKTU
Współczesna pedagogika podkreśla, że osoba nauczyciela jest bez wątpliwości jednym z czynników motywujących do nauki. W obiegowej opinii spodziewamy się, że nauczyciele będą dwojako wpływać na swoich uczniów – wspierać rozwój ucznia, jak również stanowić wzorzec zachowania.
Porozumienie pomiędzy nauczycielami i uczniami nie leży jednak jedynie po stronie tych pierwszych. Obecnie wiele projektów społecznych obiera za swój priorytet aktywizację uczniów, dokształcanie młodych liderów, rozwijanie sprawczości i samodzielności. Częste zwracanie uwagi na wyżej wymienione zasoby niesie za sobą przekaz, że bierność oraz brak motywacji są cechami, z którymi można i należy walczyć. Paradoksalnie programy te często wychodzą z inicjatywy szkolnych pedagogów.
Rzadko jednak pojawia się możliwość współpracy obu grup, razem, w praktyce, bazując na wspólnym doświadczeniu. Nieczęsto pojawia się okazja, by nauczyciel wyszedł z roli przewodnika i szedł z uczniem ramię w ramię, jako równy uczestnik w procesie. Niewiele jest także inicjatyw, które do współpracy zapraszają szkoły różnego rodzaju, znacznie różniące się od siebie profilami, programami. Uczestnictwo osób z różnych szkół jest jednak w kontekście projektu Ambasadorzy Akademii Porozumienia okazją do porównania różnych metod i różnych sytuacji, uczeniu się na cudzych rzeczywistych błędach i prawdziwych sukcesach oraz stworzenia uniwersalnych metod komunikacji. Dlatego też inicjatywa ta jest nowatorska i warta uwagi.
ZAPRASZAMY
Stowarzyszenie zaprasza do udziału w projekcie nauczycieli, którzy gotowi są na samorozwój, chcą zdobyć dodatkowe narzędzia pracy oraz uczniów, którzy działają w samorządach, pełnią funkcje klasowe, wykazują się aktywnością (wolontariat, dodatkowe zajęcia, udział w organizacji szkolnych inicjatyw) lub dali się poznać z przejmowania roli pośrednika w sprawach między uczniami a kadrą nauczycielską. Projekt ma na celu przekuć tę energię, aktywność, gotowość do działania we współpracę w interesie obu grup.
W ramach projektu zrealizowany zostanie cykl warsztatów, do których zostanie zaproszonych 6 uczniów i 6 nauczycieli warszawskich szkół ponadgimnazjalnych.
Kontakt i zgłoszenia: a.rucinska@stop-klatka.org.pl
Harmonogram rekrutacji:
do 16 października : Zgłoszenia mailowe
16-20 października: kontakt z kandydatami, wyłonienie 12 uczestników projektu
___________________________________________________________________________________
Program warsztatów:
W ramach projektu zrealizowany zostanie cykl warsztatów, do których zostanie zaproszonych 6 uczniów i 6 nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych:
Warsztat liderski dla uczniów
Chcę, mogę, potrafię!
Data: 23 października 2014,
proponowane godziny: 16.00-19.00 (ewentualnie dostosowane do planów zajęć uczestników)
Miejsce: Siedziba Stowarzyszenia
Trzygodzinne warsztaty dla uczniów, w czasie których dwójka trenerów pracować będzie z sześciorgiem uczniów w wybranych tematach spośród obszarów:
• Motywacji
• Tworzenia planów działania
• Kreatywnego rozwiązywania problemów
• Patrzenia na sytuacje problematyczne z dalszej perspektywy
• Proaktywności
• Świadomości możliwości rozwoju
w kontekście rzeczywistości szkolnej.
W czasie warsztatów wykorzystana zostanie metoda dramy. Uczniowie wcielając się w role poszukają najlepszych dla siebie metod rozwiązań sytuacji związanych z funkcjonowaniem w szkole.
Warsztaty z techniki mowy i autoprezentacji dla nauczycieli
Jak mówić, aby być słuchanym
Data: 24 października 2014,
Proponowane godziny: 16:00-19:00 (ewentualnie dostosowane do planów zajęć uczestników)
Miejsce: Siedziba Stowarzyszenia
Warsztaty prowadzone przez Małgorzatę Kaczmarską – aktorkę, pedagoga (nauczyciel techniki mowy, dykcji, interpretacji w Akademii Teatralnej w Warszawie, Uniwersytecie Muzyczny, w Warszawie, Zespole Szkół Muzycznych II stopnia im. Fryderyka Chopina), prowadzącą warsztaty techniki mowy w ramach Centrum edukacji nauczycieli szkół artystycznych.
Trzygodzinne warsztaty skierowane do 6 osobowej grupy pozwolą nauczycielom pod okiem specjalisty:
• Poznać elementy tzw. higieny głosu
• Dowiedzieć się i przećwiczyć, jak mówić ciekawie, jak operować głosem, aby zdobyć i utrzymać uwagę słuchacza
• Popracować nad prezentacją
• Porozmawiać o metodach przekazywania informacji
• Wymienić doświadczenia w dziedzinie prowadzenia zajęć dydaktycznych
W zajęciach uczestniczyć będzie także koordynator projektu w charakterze asystenta, wspierając uczestników potrzebnymi informacjami o reszcie projektu.
Weekendowe wspólne warsztaty dramowe dla uczniów i nauczycieli
Akademia Porozumienia
Data :25 października, godz.10:00-18:00 (segment A) oraz 26 października 10:00-14:00 (Segment B),
Miejsce: Siedziba Stowarzyszenia
A) Całodzienne warsztaty dramowe dla 12 osobowej grupy mieszanej: nauczycieli i uczniów.
Pierwsza część warsztatów poświęcona będzie wspólnej integracji, ćwiczeniom pozwalającym na lepsze poznanie się i współpracę. Celem warsztatów będzie tak szukanie wspólnych punktów, jak i „wejście w cudze buty” oraz ocenianie różnic z dystansu. Uczestnicy podejmą wyzwanie, jakim jest odpowiedź na pytanie o role nauczycieli i uczniów w szkole. Uczestnicy analizować będą różnorodne relacje nauczycieli z uczniami, oczekiwania i potrzeby obu stron. Wyjątkowo cennym aspektem warsztatu będzie niespotykana dotąd możliwość współpracy nauczycieli z uczniami oraz rozszerzenie spektrum doświadczeń poprzez udział uczestników z różnych szkół warszawskich – liceów państwowych i prywatnych oraz techników zawodowych.
B)
W drugim dniu warsztatów wykorzystując metodę dramy uczestnicy spróbują w dalszym ciągu ocenić różnego rodzaju reakcje na trudne, szkolne sytuacje. Poprzez „zamianę ról” oraz rozmowy na forum uczestnicy będą mieli okazję szczegółowo przypatrzyć się konfliktowym sytuacjom, odnotować punkty zapalne oraz zaprojektować tak zwane „idealne rozwiązania”. Warsztaty mają na celu wzrost świadomości dotyczącej sprawczości obu grup w życiu szkolnym.
Celem warsztatu jest przygotowanie 12 osobowej grupy do pełnienia roli liderów-ambasadorów współpracy między nauczycielami a uczniami w swoich szkołach.
Uczestnicy będą zachęcani do przekazywania wiedzy i doświadczeń zdobytych na szkoleniu w swoich szkołach w wybranej przez siebie formie: np. plakat, prezentacja, artykuł etc. Każdy z uczestników dostanie także dyplom potwierdzający udział w projekcie.