W celu realizacji usług, strona korzysta z plików cookie zgodnie z Polityką dotyczącą cookie. Sam możesz określić warunki przechowywania i dostępu do nich w Twojej przeglądarce. - Zamknij

Kontakt Polish English
Nieważne, że działanie jest fikcyjne,
ważne, że to działanie.
Drama
to zgoda na wejście do świata innej osoby
W każdym punkcie rozumowania mogą istnieć
rozwiązania alternatywne, które nie przyszły Ci do głowy.
Zmień swoje myśli,
a zmienisz swój świat.
Wszyscy musimy tworzyć teatr po to,
by odkryć kim jesteśmy i moglibyśmy być.
    • O dramie
    • aktualności
    • projekty dofinansowane
    • szkolenia z dramy
    • warsztaty tematyczne
    • stowarzyszenie
    • Festiwal Edycja 2016
      • Program Festiwalu Theatre of The Oprressed
      • Otwarcie Festiwalu oraz pokazy spektakli Teatru Forum i Teatru Legislacyjnego
      • Teatr Forum – Obrazy są warte więcej niż tysiące słów
      • Teatr Legislacyjny – Prawo inspirowane spektaklem
      • Festiwal oczami uczestnika
      • Artykuły pofestiwalowe
    • Festiwal Edycja 2018
      • Nabór na warsztaty z Teatru Niewidzialnego 2018
      • Harmonogram Festiwalu
      • Informacja dla mediów
      • Spektakl Teatru Gazetowego „Wolna Niepodległa”
        • Teatr Gazetowy oczami uczestnika
      • Warsztaty z Teatru Niewidzialnego 2018
      • Podsumowanie Festiwalu Teatru Uciśnionych – edycja 2018

Festiwal oczami uczestnika

Festiwal Theatre of The Oppressed oczami uczestnika – Daniela Zielińskiego

Zgłaszając się na Festiwal Theatre of The Oppressed z góry wiedziałem, że będzie to przygoda, której nie będę żałował – przyzwyczaiły mnie do tego poprzednio realizowane projekty przez STOP-KLATKĘ. Za każdym razem jest świetnie, ale zawsze inaczej. W tym przypadku również tak było…

Przystępując do szkolenia posiadałem znikomą wiedzę na temat Teatru Forum oraz Teatru Legislacyjnego, co  zmieniało się z każdym kolejnym dniem uczestnictwa.
Rozpoczęcie festiwalu od pokazu spektakli Teatru Forum było świetnym mechanizmem wprowadzającym dla osób, które swoją przygodę z tą metodą dopiero rozpoczynali. Problemy kulturowo-społeczne, które zostały przedstawione na scenie świetnie odzwierciedlają i wpisują realne życie – dzięki czemu widz (lub jak w teatrze Forum wypada nazwać widz-aktor) nie miał problemu z wyjściem na scenę oraz wcieleniem się w postać osoby uciśnionej.

Przedstawienia, które poprzedzały nasz pięciodniowy cykl warsztatów zasiały ziarno ciekawości i sprawczości, które  konsekwentnie było podlewane dużą ilością teorii i praktyki przez naszych trenerów. Warsztaty przeprowadzone były w dwóch grupach. Pierwsza z nich – Teatr Forum pod przewodnictwem Laury de Witte – Francuski żyjącej w Portugalii, założycielki NGO działającego na rzecz interwencji społeczno–kulturowej. Drugą grupą, która zajęła się Teatrem Legislacyjnym była prowadzona przez Christophera Leuchta – eksperta z Kuringi – berlińskiej organizacji Theatre of The Oppressed.

To co zdobyło moją największą sympatie to przełamanie swoich wewnętrznych barier, wyjście ze strefy komfortu – coś co na początku wiązało się z wielkim strachem, ale finalnie było niesamowitą satysfakcją. Spotkanie oraz obcowanie z ludźmi, którzy myślą podobnie do mnie, nie posiadają swego rodzaju ograniczeń daje bardzo dużą przestrzeń na swobodne i kreatywne działanie. W grupie Chrisa bardzo dużo czasu poświęciliśmy nad pracą ciała – wykonywaliśmy mnóstwo ćwiczeń ruchowych, które następnie były omawiane przez naszego trenera – nie byłem świadomy tego, że pozornie proste ćwiczenia mają jakiś głębszy sens i zastosowanie.

Efektem końcowym Festiwalu Theatre of The Oppressed było przedstawienie spektakli przygotowanych w obu grupach podczas szkolenia. Mogliśmy się wtedy sprawdzić jako osoby poruszające problem oraz jednocześnie zmierzyć się z wyzwaniem, podczas którego osoba wcielająca się w postać głównego bohatera całkowicie zmienia bieg wydarzeń naszego wcześniej ułożonego planu. Bardzo się cieszę, że miałem możliwość uczestniczenia w tym szkoleniu. Myślę, że to doświadczenie z nową metodą jaką jest Teatr Forum na dłuższy czas pozostanie wśród moich zainteresowań.

Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA
ul. Bieżuńska 1/36,
03-578 Warszawa
NIP: 521-32-21-928, KRS: 0000141083

Dołącz do naszego newslettera!

Odwiedź nas na Facebooku i Instagramie

Zobacz nasz kanał na YouTube