Wolontariat nie musi być nudny! Jak kreatywnie pomagać i czerpać przyjemność z zespołowego działania na rzecz innych? Czy współpraca pomiędzy wolontariuszami przekłada się na jakość ofiarowanej pomocy? Co zrobić gdy w grupie pojawi się konflikt? Warsztat integracyjny dla zespołu wolontariuszy z Liceum nr 3 poprowadziły: Beata Wydra, Justyna Linkert, Alina Sakharuk, Joanna Sokołowska. Miejsce i grupa: Liceum
nr 3 w Rzeszowie, ul. Szopena, uczennice klas I i II. Czas: Zajęcia zostały przeprowadzone w wymiarze pięciu godzin dla każdej z dwóch grup. Założenia warsztatu: Głównymi założeniami warsztatów prowadzące uczyniły integrację uczennic wspólnie działających w wolontariacie, ćwiczenie umiejętności pracy w grupie, przedstawienie sposobów na rozwiązywanie konfliktów oraz poszerzenie wiedzy uczestniczek na temat różnych form wolontariatu. Dla osiągnięcia zamierzonych celów prowadzące zastosowały takie ćwiczenia oparte na metodzie dramy, jak: rozgrzewki integracyjne, ćwiczenia pobudzające do aktywności i efektywnej współpracy, karty ról. Istotnym elementem obydwu spotkań była także pogadanka wprowadzająca i wyjaśniająca model asertywnego wyrażania krytyki (FUO). Opis warsztatu: Oba spotkania rozpoczęły się od czynności organizacyjnych. Na początku prowadzące oraz uczennice powiedziały parę słów o sobie i swoich zainteresowaniach. Następnie zostały wprowadzone reguły obowiązujące podczas warsztatów. Przestrzeganie wspólnie stworzonego kontraktu sprzyjało miłej atmosferze i niezakłócaniu przebiegu zajęć. Ćwiczenie o nazwie „Tratwa” zwróciło uwagę licealistek na wartość współpracy. Kluczową częścią warsztatu były karty ról. Uczennice miały za zadanie wcielić się w bohaterki, których rozmowa jest narażona na konflikt. To, czy dojdzie między nimi do porozumienia, czy pozostaną przy swoich racjach, zależało od decyzji licealistek, podzielonych na grupy. „Magdy” i „Basie” w ciszy i skupieniu koncentrowały się na swoich uczuciach, przypominały szczegóły rozmowy, wypowiadały się na temat swojej współrozmówczyni oraz dowiadywały się o jej uczuciach i oczekiwaniach. Następnie uczestniczki warsztatów wzbogaciły swoją wiedzę o zasadę FUO, służącą do rozwiązywania konfliktów drogą kooperacji. Poznały także różne ciekawe formy wolontariatu. W podsumowaniu warsztatów każda z uczestniczek miała możliwość podzielenia się wrażeniami po pięciu godzinach „spędzonych” z dramą. Nastroje i wrażenia: Pierwsza grupa licealistek była zdecydowanie bardziej zgrana i zmotywowana do realizacji zaproponowanych przez nas ćwiczeń. Dzięki temu zajęcia prowadziło się nam bardzo przyjemnie, a po zakończonym spotkaniu czułyśmy się w pełni usatysfakcjonowane. W drugiej grupie brakowało tak dużego zaangażowania, ale spotkanie to również uważamy za owocne. Czymś, co szczególnie zapadło nam w pamięć podczas prowadzenia warsztatów, były emocje uczestniczek po ćwiczeniu „Tratwa”, kiedy każda dosłownie podskakiwała z radości, dzieląc się swoimi wrażeniami. Już wtedy nie miałyśmy wątpliwości, że cel polegający na podkreśleniu wartości współpracy został osiągnięty, a jego owocem będą bliższe relacje wolontariuszek i chęć do podejmowania wspólnych działań. Autorzy: Beata Wydra, Justyna Linkert, Alina Sakharuk, Joanna Sokołowska