Jakie imiona nosi sukces? Współpraca, Kreatywność, Świadomość Własnego Potencjału, Dobre Relacje? A może istnieją jeszcze inne? Co pomaga nam osiągać nasze wymarzone cele? I jak czerpać radość ze wspólnego działania? Dramowy warsztat dla gimnazjalistów poprowadziły: Karina Ufnalewska, Kinga Boruń, Izabella Gawęcka
Miejsce i grupa: Warsztaty zostały przeprowadzone z uczniami dwóch ostatnich klas dwujęzycznych z Gimnazjum nr 123 im. Jana Pawła II w Warszawie.
Czas: W obu klasach odbyły się po dwa spotkania. Pierwsze trwało godzinę i miało na celu zbadanie potrzeb uczniów. Drugie było już pełnym, pięciogodzinnym warsztatem.
Założenia warsztatu: Celem warsztatu było dostrzeżenie własnych sukcesów oraz budowanie poczucia satysfakcji płynącej z ich osiągania. Podczas pięciogodzinnego spotkania uczestniczki i uczestnicy mieli zastanowić się nad tym, czym tak naprawdę jest sukces i co składa się na dążenie do osiągnięcia zamierzonych celów. Założeniem warsztatu było podniesienie poczucia własnej wartości u gimnazjalistów, stworzenie przestrzeni do refleksji nad ich dotychczasowymi osiągnięciami i mocnymi stronami, a także zwiększenie wzajemnego wsparcia poprzez integrację i wypowiadanie komplementów.
Opis warsztatu: Początek warsztatu obejmował rozgrzewki integracyjne, stwarzające pozytywną atmosferę w grupie i stopniowo przygotowujące do wejścia w role. Następnie, dzięki technice fotografii, prowadzące ukazały różne aspekty sukcesu z naciskiem na to, co pozostaje niewidoczne w pracy nad osiąganiem zamierzonych celów. Uczestniczki i uczestnicy na podstawie wniosków z ćwiczenia mogli zastanowić się, z czego są dumni w swoim życiu, a następnie przedstawić to, projektując pierwszą stronę gazety opisującą dobre wydarzenia z ich życia. Drugą zastosowaną techniką dramową były karty ról oparte na konflikcie wartości i trudności w podejmowaniu samodzielnych decyzji. Podczas warsztatu uczestniczki i uczestnicy wypisywali także swoje mocne strony w różnych sferach życia oraz wzmacniali ich świadomość poprzez ćwiczenie oparte na mówieniu komplementów swoim kolegom i koleżankom z klasy.
Nastroje i wrażenia: Zdecydowałyśmy się na wspólny scenariusz warsztatu, ponieważ potrzeby obu klas wydawały się podobne. Zależało nam na przekazaniu uniwersalnej wiedzy, która będzie dopasowana do problemów odbiorców – uczniów klas trzecich gimnazjum. Karty ról nawiązywały do nowych sytuacji i konieczności podejmowania decyzji, przed którymi coraz częściej będzie stawała młodzież, dla której przygotowałyśmy zajęcia.
Uczestniczki i uczestnicy chętnie włączali się w ćwiczenia, które zakładały ich zaangażowanie oraz konieczność odwoływania się do własnej wiedzy i doświadczeń. Trudnością okazało się stworzenie odpowiedniej atmosfery przy kartach ról, w związku z czym nie wszyscy w pełni zaangażowali się w to ćwiczenie. Wiele pozytywnych uwag dotyczyło zadania opartego na komplementach, stanowiącego przedłużenie rozmowy o mocnych stronach i będącego szansą na podniesienie własnej samooceny. Pomimo naszych obaw, otrzymałyśmy wiele pozytywnych uwag od uczestników na koniec zajęć. Grupa chętnie została na przerwie, żeby z nami porozmawiać, co uznajemy za nasz wspólny sukces!
Prowadzący: Karina Ufnalewska, Kinga Boruń, Izabella Gawęcka.
Autorki warsztatu: Małgorzata Siudy, Karina Ufnalewska, Kinga Boruń, Izabella Gawęcka.