W poniższym artykule przedstawię Wam działania warsztatowe prowadzone przez członkinie grupy KRTKI. Katarzyna Kozieł, Anna Suchoń, Karolina Nowak, Emilia Michta to Wolontariuszki pierwszej edycji Dramowej Akademii Wolontariackiej w województwie świętokrzyskim. Każda z nas ma doświadczenie w pracy z dziećmi lub młodzieżą. Równocześnie pierwszy raz uczestniczyłyśmy w warsztacie dotyczący zastosowania dramy w pracy z ludźmi.
Grupa docelowa i cele- nasze motywacje i założenia
Naszą grupą docelową na warsztaty byli studenci Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z Wydziału Pedagogicznego i Artystycznego. Dobór takiej grupy odbiorców wynikał z naszego przekonania, że przyszli pedagodzy w szczególny sposób będą zainteresowani warsztatami prowadzonymi tak ciekawą metodą, jaką jest drama.
Na reprezentatywnej grupie potencjalnych odbiorców przeprowadziłyśmy ankietę wstępną. Wynikało z niej, że pojecie kapitału społecznego jest identyfikowane jako dobro związane z rozwojem jednostki. Po tym badaniu uznałyśmy, że istotne jest pokazanie tej grupie wartości wynikającej ze współpracy i możliwości z niej wynikających.
Planując scenariusz naszego warsztatu wyznaczyłyśmy sobie następujące cele:
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie,
- rozwijanie umiejętności komunikowania własnych potrzeb.
Starałyśmy się je osiągnąć poprzez zaaranżowanie sytuacji, których rozwiązanie jest możliwe jedynie dzięki współpracy. Chciałyśmy także zaprezentować grupie przyszłych pedagogów metodę dramy, aby zakiełkowała w nich chęć lepszego zapoznania się z nią.
Scenariusz i realizacja – ciężka praca, ale także satysfakcja!
Skonstruowałyśmy warsztat, w którym niezwykle istotną rolę odegrała konieczność zastosowania współpracy i komunikacji własnych potrzeb. Dobrane metody pracy wymagały od uczestników zmierzenia się np. z budowaniem wieży ze słomek do napojów czy prowadzenia dyskusji w roli malarza bądź artysty. Zaplanowane ćwiczenia pozwalały doświadczyć współpracy w nowej grupie, wśród nieznanych osób, które mogą reagować różnorodnie w tej samej sytuacji.
Praca nad scenariuszem warsztatu była bardzo długotrwała, ale dzięki owocnej współpracy naszej grupy udało się pokonać wszystkie trudności i dotrwać do dnia realizacji warsztatów.
W dniu 18 stycznia 2012 r. zaplanowałyśmy równoległe prowadzenie w dwóch parach zajęć ze studentami. Zaczął się stres i oczekiwanie na zdeklarowanych wcześniej uczestników.
Jedyna trudność, jaka pojawiła się na tym etapie to zbyt mała liczba osób. Skutkowało to połączeniem dwóch grup szkoleniowych w jedną, z którą pracowały cztery prowadzące. Zmienił się wówczas zakres naszych obowiązków i wcześniejszy podział ról, ale jak się okazało szybko poradziłyśmy sobie z tym problemem. Pomimo krótkiej integracji uczestnicy zajęć, tak jak zaplanowałyśmy, zaczęli współpracować i komunikować się ze sobą, by sprostać zadaniu.
Kolejny warsztat – inni odbiorcy
Nasz zespół postanowił jeszcze raz zmierzyć się z realizacją scenariusza „1-2-3 współpracuj Ty!”, tym razem z inną grupą uczestników i w wyniku tego przeprowadziłyśmy kolejny warsztat. Zrealizowałyśmy go 24 lutego 2012, a jego uczestnikami byli studenci różnych kierunków.
Sytuacje, na których pracowali uczestnicy warsztatów, dotyczyły życia codziennego. Aby osiągnąć porozumienie, należało wypracować w grupie wspólny cel i przedstawić swoje potrzeby odpowiednio komunikując je grupie. Przyjazna atmosfera warsztatów sprzyjała wcielaniu się w nowe role, za pomocą których uczestnicy „wczuwali się” w proponowane sytuacje.
Podwójna realizacja = jeszcze większa satysfakcja
Przeprowadzenie warsztatów było najprzyjemniejszym momentem w całej pracy, kiedy to mogłyśmy skonfrontować wiedzę i doświadczenie zdobyte w czasie warsztatów w Dramowej Akademii Wolontariackiej z praktyką. Prowadzenie zajęć metodą dramy było czymś nowym dla wszystkich Członkiń grupy KRTKI.
Po przeprowadzonych warsztatach otrzymałyśmy bardzo pozytywne informacje zwrotne od obu grup uczestników. Dzięki temu poczułyśmy sens prowadzenia tego typu zajęć i motywacje, aby w przyszłości stosować metodę dramy w różnych podejmowanych przez nas działaniach.
Pierwszy warsztat „1-2-3 współpracuj Ty!” był realizowany z grupą studentów kierunków pedagogicznych, zaś uczestnikami drugiej realizacji warsztatu byli studenci różnych uczelni i kierunków. Zagadnienia podjęty na naszych zajęciach były adekwatne dla obu grup docelowych. Dobra, czyli owocna współpraca w grupie jest niemal gwarantem osiągnięcia zamierzonego celu. Z punktu widzenia grupy odbiorców, do której zostały skierowane nasze warsztaty, jest to obszar istotny w przyszłej pracy zawodowej.
Opinie uczestników warsztatów dotyczące możliwości zastosowania treści, z jakimi zapoznali się na zajęciach:
W mojej pracy, gdzie codziennie mam kontakt z innymi ludźmi.
Do integracji zespołu mojego stowarzyszenia.
Do nawiązywania nowych znajomości.
„Do pracy z dziećmi.
Cały projekt DAW był dla mnie wspaniałą przygodą. Wiedza i doświadczenie, jakie zdobyłam w czasie szkoleń, pozwolą mi realizować w sposób świadomy i kompetentny autorskie warsztaty oraz projekty prowadzone metodą dramy. Uczestnictwo w tym projekcie zainspirowało mnie do dalszych działań i stosowania metody dramy w mojej pracy zawodowej. — Anna Suchoń